Sunday, February 22, 2009

====Berjauhan Mengajar Erti Kerinduan====

Lamanya rasa aku tak balik kg..Memang aku rindu sgt2 kt family aku..Aku rindu sgt2 kt mak,adik2,anak2 buah aku..Ya Allah hanya Kau saja yang tahu betapa aku merindui keluargaku di saat ini..Walaupun aku dah biasa duk berjauhan dari keluarga tapi aku rasa sekarang mcm tak biasa je berpisah dgn keluargaku..knp?? Aku selalu tanya diri aku..Kadang2 aku jd tension,jeles dan mcm2 perasaan ada bila aku tgk kwn2 aku ada je yang blk umah pada hujung minggu..Terfikir jgk dalam pikiran aku,,alangkah beruntungnya diorang semua sebab leh blk umh bila2 masa sebab umh dekat, tapi aku kena motivasikan diri aku sendiri...fizah ko duk jauh, so ko kene la tabah n ko kene belaja sa iaitu bila berjauhan mengajar kita erti kerinduan yang sebenarnya...Sabar itukan separuh daripada iman,,sem ni je lg aku duk kt cni...Mak chek btl2 rindu kt mak...Aku penah menangis sebab terlalu rindu kt family aku,tambah2 time aku rasa tertekan sgt2..aku mula sebak n teringat dekat semua insan2 yang ku sayanggi terutamanya mak dgn abah..Abah aku amat merinduimu,gelak tawamu,cara kau mendidikku,marahmu,gurau sendamu,masakkanmu,dan semua perkara tentang abah aku terkenang kembali saat2 kita bersama dahulu..Sayang sekali masa tak dapat di putar kembali..Kadang2 bila kwn2 bercerita mengenai keluarga msg2,aku menahan sebak,,aku teringat dekat abah bila ada yang membuka cerita mengenai ayah dan mak masing2..ada yang bercerita tentang ayah dgn mak diorang yang berdua2 an mengharungi usia tua tanpa digangu anak cucu..Duduk berdua-dua seperti zaman muda diorang,tapi sedih memikirkan mak yang terpaksa mengharungi liku2 kehidupan ini tanpa abah disisi..aku sedih mengenagkan mak yang tak sempat menghabiskan usianya bersama-sama abah...Aku jd jeles dgn diorg semua...Aku kdg2 rasa sedih memikirkan mak yang terpaksa menaggung segala tanggungjawab membesarkan anak2nya yang msh belum matang..Tapi aku taw mak aku kuat..So aku pn kena la kuat..Mungkin byk hikmah dari apa yang telah terjadi..Ini semua adalah ketentuan Allah..Aku kene terima dgn hati yang redha..Aku mensyukuri segaka nikmat yang telah diberikan kepada kami sekeluarga..Walaupn tanpa abah disisi kami masing blh mengharungi kehidupan ini seperti insan yang lain..Sesungguhnya berjauhan mengajar erti kerinduan..I LOVE MY FAMILY...I MIS U ABAH ,MAK..

No comments: